Wednesday 6 August 2008

Ibu susu #part 2

posting ni lanjutan kes Dhani minum susu bf pengasuhnyer....

Rupanyer citer ari tuh tak abis kt situ jek...
tapi aritu nyer solution is Fuad balik tengah hari antakan susu similac lactose free kat rumah pengasuh Dhani and time tu pun Dhani dah rilex tido... dia ni ngamuk time nk sleep jek sebenarnyer tapi kalo tak di layan ngamuk nyer cam budak kene rotan.

so selepas dr insiden tuh, setiap kali aku amek derang dr umah pengasuh, aku akan tanye, camne Dhani ari nih???? and jawapan Kak Nor same lah... mengamuk time nak tido pas mandi... time tu mmg time yg tough la.

and semalam time aku amek anak2 aku tuh, Kak Nor ade cakap,
"ari ni hero tu mengamuk lagi!"
aku pun cam "la dia melalak lagi ke???"
akak tu cakap lepas mandi mmg susah nak tidurkan dia, dia nk susu via breast baru leh lelap.. so akak tu mmg officially dah bf dia byk kali, and husband dia mmg izinkan dgn alasan dr membazir sebab anak dia yg dah 1tahun ++ tu cume minum sebelah jek.

i was like urmmp tatau nk cakap pe? nak rase lega ke? marah ke? syukur ke?
but deep down aku rase sumone take my position as a bf mum... aku mmg jadik tak tenang...
aku tak marah Kak Nor, malah berterima kasih sbb sudi sedekah susu dia yang tak ternilai tuh... cume aku ade rase empty dalam jiwa aku.. aku rase cam anak aku tak rase aku special lagi... patut ke perasaan nih?????

aku macam rase lost sumthing yg tatau nk describe cam mane??
aku mula fikir pro & cons... dan lots more lah...

tapi most of my forum friends bagi nasihat cemnih:

Nurkasih 74
saya rasa yg pertama2 sekali kena diskus dgn pengasuh tu...adakah dia buat tu dgn persetujuan awak ke tak? kenapa dia buat mcm tu? maybe ni berdsrkn pengalaman saya: anak yg bf mmg susah nak bg susu botol..kekdg tu pengasuh dah tak tau apa nak buat, so disebabkan dia pun masih blh bf, maka dia pun susukan sekali bg senyap. saya sendiri bfkan anak2 sedara yg saya jaga/while anak2 ditinggalkan waktu mak2 msg2 ada urusan...tp tu anak2 sedara lah...
sy rasa dr segi hukum harus...cuma kalau dah betul jd anak susuan (5 kali kenyang n all that) maka kena take note so that masa depan, anak tu tahu dia takleh kawin dgn saudara sesuannya..
kalau ikut sejarah, nabi Muhammad SAW pun disusukan oleh pengasuhnya kan? pd yg lbh arif silalah tambah.
nasihat sy,jgnlah bimbang..anak2 ni tetap tau sapa ibunya...utk menyuruh awak berhenti kerja supaya dpt jaga baby awak sendiri maybe agak melampau suggestion tu kan (ye ke?)...so, just be happy n bersyukur ada yg sanggup menyusukan/mengasuh/mendidik/menjaga baby awak tu sepertimana seorg ibu sepatutnya lakukan....tak ramai pengasuh sanggup jd ibu buat anak2 yg dijaganya..ramai yg lbh kepada jd 'penunggu'...jaga budak semata2 nak dptkan duit while dlm masa yg sama blh dok kat umah jaga anak2 sendiri...so jom kita enjoyyyy...........................

Kucinggemukz
aduh.. perasan berbelah bgi tue..
tapi ko pikir positif side la..
lgpun dia dah jadi ibu susuan baby ko kan..
ko doa jer la biar dia sayang & jaga anak ko sebaik mungkin, mcm dia sayang anak dia..
lgpun tak rugi kalau ramai org sayang nie...
pikir positif tau..
(tapi dalam hati nie memang berbelah bagi gak kalau kena kat aku...hehehe)

Cikwawi
ni pendapat kita ye...

kalu menda tu jadik kat kita, kita akan bersyukur sangat sebab ada insan lain yang sanggup jadik ibu susuan kat anak kita di saat2 kita tak boleh nak provide susu ibu yang secukupnya pada dia. maknanya memang pengasuh tu sayang sangatla kat anak kita. dah rezeki anak kita dapat supply susu ibu yang berkhasiat ni.

at the same time anak kita pon tolong pengasuh tu stimulate milk production dia.

tapi kita akan jadik sedih kalu lepas anak kita minum susu orang lain nanti dia takmo lagi susu kita sebab rasa lain / susu org lain lagi sedap/ etc. selagi dia nak menyusu dengan kita selagi tu kita akan rasa happy dan bersyukur....




mungkin Dhani mmg sudah ditakdirkan cemnih, sangat murah rezeki, name dia pun Kurd Khairdhani - kesucian yang sangat hampir dgn kebaikan (Amin).
rezeki Dhani mmg murah sangat, bukan je dapat minum susu mama dia (aku) tapi susu mama angakt dia (ibu susuan dia) cam sunah Rasul Allah.
so aku patut see from the bright side la... anak aku memang dirahmati Allah.rezeki dia melimpah ruah, semoga ade kebaikan tuk kami sekeluarga.

1 comment:

shafa said...

errmm..that's rite...
mgkn rezki Dhani...
betul jgk...mn nka cari pengasuh yg boleh jg mcm jaga anak sendiri...
u mesti betul2 bertuah....
just think at the bright side k...